Forbrugermagasinet er uafhængigt og læser orienteret. Vores indhold er kommissionsbaseret og gratis for alle.
Sundhed

Bedste motionscykel – Test & priser

motionscykel test

Cykling er en effektiv måde at få pulsen op og sved på panden. Hvis det kniber med at komme ud på cykelstierne, kan du dog også træde i pedalerne derhjemme foran tv’et. Der findes nemlig et væld af smarte motionscykler på markedet, som kan gøre træningen lidt mere bekvem i det daglige. Det er dog ikke lige til at finde ud af, hvilken motionscykel, der er bedst at gå med. For hvor får man egentligt mest kvalitet for pengene? Og hvad skal man kigge efter? Alt det kan du blive klogere på i artiklen her. Samtidig guider vi konkret til to gode motionscykler, der alle har fået gode anmeldelser og klaret sig godt i diverse tests. Vi har opdelt dem i budget valget og pro valget.


Budget valget: Abilica Premium UB

✅ Mest kvalitet for pengene
✅ Mange unikke træningsprogrammer

motionscykel abilica premiumAbilica Premium UB er en solid og kraftig motionscykel. Her er tale om en cykel, der kører med elektromagnetisk modstand også kaldet EMS. Det sikrer en høj belastning og en stor driftssikkerhed. Faktisk kan du indstille cyklen på hele 32 modstandsniveauer, så du kan udfordre dig selv lige så meget, som du vil. Derudover er det også 14 forskellige træningsprogrammer, du kan prøve kræfter med. Selve sædet kan justeres, så det passer til alle højder. På det smarte LCD-display kan du følge med i din tid, distance, puls og meget mere. Dermed kan du altid køre med en intensitet, som passer til dit individuelle niveau.

💡 Specifikationer:

  • 🔺Vægt: 46 kg
  • 🔺Maks personvægt: 200 kg
  • 🔺Vægt svinghjul: 9 kg
  • 🔺Modstandsniveauer: 32
  • 🔺Træningsprogrammer: 14
  • 🔺Længde: 95 cm
  • 🔺Bredde: 51 cm
  • 🔺Højde: 143 cm

FØRPRIS: 8.299 kr.
Nu 5.460,- kr. hos Abilica

Til produkt


Pro valget: Schwinn Airdyne AD8

✅ Træn hele kroppen med én maskine
✅ Fremstillet af de bedste materialer

motionscykel luft

Schwinn Airdyne AD8 Pro er en motionscykel for dig, der ikke vil gå på kompromis med noget som helst.Her kan du træne både overkrop og underkrop samtidig. Det skyldes, at cyklen er udstyret med håndtag, så du kan svinge armene, mens du træder i pedalerne. Derfor får du en endnu mere intens træning. Jo mere du træder i pedalerne, jo mere belastning kommer der på cyklen. Dermed bliver din træning skræddersyet til netop dit niveau. På en LCD-skærm kan du følge med i, hvor langt du har cyklet, hvor mange kalorier du forbrænder, og hvor lang tid du har brugt på det.

💡Specifikationer:

  • 🔺Vægt: 51 kg
  • 🔺Maks personvægt: 160 kg
  • 🔺Længde: 106 cm
  • 🔺Bredde: 50 cm
  • 🔺Højde: 132 cm

FØRPRIS: 11.995 kr.
Nu 9.995,- kr. hos Abilica

Til produkt


ℹ Sådan vælger du den rette motionscykel

Markedet for træningsudstyr til hjemmet er eksploderet de seneste år. Forbrugerne vil i stigende grad have mulighed for at træne effektiv hjemmefra, så der kan spares transporttid til og fra fitnesscentret. Og det har producenterne fået øjnene op for. Derfor kan du også vælge mellem et hav af forskellige motionscykler. Det kan være svært at navigere i. Der er dog ingen grund til at fortvivle. Herunder guider vi nemlig dig til de faktorer, du bør have for øje, når du går på jagt efter en ny motionscykel.

Vægt

Det første du bør kigge efter er, hvor meget belastning de forskellige cykler kan holde til. Der vil altid være angivet en maksimal personvægt, som du kan rette dig efter. Du skal her tænke på, hvem der kommer til at bruge cyklen. Hvis nogen af de personer er overvægtige, skal du finde en cykel, der kan holde til det. De fleste cykler kan dog som minimum holde til en vægt på 130 kg og mange endnu mere end det. Det bør derfor være mere en muligt at finde en passende cykel til enhver vægtklasse.

Pulsmåling

Hvis du tager din konditionstræning seriøst, bør du holde øje med din puls. Derfor kan det være en god idé at vælge en motionscykel, som kan arbejde sammen med et pulsbælte. Det er nemlig ikke alle cykler, der er kompatibel med alle mærker pulsbælter. Nogle cykler har også en indbygget pulsmåler i håndtagene. Et pulsbælte vil dog være med retvisende.

Modstand og træningsprogrammer

Det er vidt forskelligt, hvor mange funktioner du får med, når du køber en motionscykel. Hvis du har ambitioner med din træning, bør du dog kigge efter modeller, som gør det muligt at indstille cyklen, så den passer bedst muligt til dig. Her skal du blandt andet kigge efter antallet af modstandsniveauer. Det er nemlig indikatoren for, hvor meget belastning du kommer til at kunne cykle med. Hvis du er typen, der intervaltræner, eller bare godt kan lide at udfordre dig selv, er det nemlig afgørende at kunne skrue op for intensiteten. Et godt pejlemærke er, at cyklen gerne må have over 30 niveauer. Det vil også være en fordel at finde en model med en del indbyggede træningsprogrammer. Det gør det muligt at få god inspiration til træningen. Samtidig vil du kunne variere din cykling, så du ikke kører død i det for hurtigt.

Stabilitet og holdbarhed

I dag bliver der primært lavet motionscykler af god kvalitet. Og selvom priserne ikke er astronomiske, kan du faktisk få en cykel, der lever op til alle dine standarder. Du skal dog stadig være opmærksom på, hvad stellet er lavet af. Det fortæller nemlig meget om, hvor stabil cyklen er, og hvor lang tid du kan have glæde af den. Materialerne skal med andre ord være i orden, hvis du ikke skal smide penge ud ad vinduet.


💉 Derfor er motion på kondicykel sundt

Der er mange gode grunde til at hoppe i sadlen og cykle jævnligt. Det er nemlig effektiv kredsløbstræning. Når du cykler, sætter du forbrændingen i vejret og øger din udholdenhed. Du får ganske enkelt et bedre iltoptag, hvis du cykler ofte. Det kan være vejen til et sundere liv med færre smerter og mindre sygdom.

En undersøgelse fra 2018 peger også på, at motion på motionscykel kan være måden at få den flade og sunde mave, vi alle drømmer om. Det har forskere fra Rigshospitalet og Københavns Universitet opdaget. De har nemlig påvist, at 12 ugers regelmæssig træning på motionscykel kan få det viscerale mavefedt til at svinde markant ind. Det er en stor bonus, da netop mavefedtet er forbundet med risiko for mange alvorlige sygdomme. Det gælder eksempelvis hjertekarsygdomme, diabetes samt nogle former for kræft og demens.

Signalstof spiller vigtig rolle

Men hvorfor virker motionen? Studiet peger på, at et særligt signalstof er svaret. Her er tale om et molekyle ved navn Interleukin-6, som altså spiller en afgørende rolle i at gøre maven fladere. Det beviste de gennem et 12 ugers forsøg. Her inddelte de 53 overvægtige voksne med overflødigt mavefedt i fire forskellige grupper. Personerne i forsøget skulle enten træne 45 minutter på kondicyklen tre gange om ugen, eller slet ikke træne overhovedet.Det blev kombineret med injektioner af enten Interleukin-6 receptor blokade eller placebo i form af saltvandsindsprøjtninger. Alle deltagerne blev MR-scannet inden og efter forsøget for at kunne vurdere resultaterne ordentligt.

Forsøget viste at de personer, der trænede, i gennemsnit tabte 8 procent af mavefedtet. Det viste dog også at indsprøjtningen med blokaden af signalstoffet helt eliminerede effekten. Dermed har forskerne som de første i verden kunne påvise, at stoffet spiller en væsentlig fysiologisk rolle i forhold til tab af mavefedt. Du kan læse mere om undersøgelsen her.


🚴‍♀ Inspiration: Træningsprogrammer til motionscyklen

motionscykel valg

Er du nybegynder i sadlen? Så er det smartest at starte stille og roligt ud. Dermed kan du opbygge en grundform, før du skruer op for ambitionerne. Her kan du med fordel cykel kortere tur af 15-20 minutter ad gangen i et roligt tempo. Det kan du gøre 2-3 gange om ugen i de første par uger. Med tiden kan du begynder at øge belastningen og tempoet. Du kan også begynde at køre i længere tid. Det er dog ofte en god idé at køre i kortere tid men med høj intensitet. Dermed er træningen også hurtigere overstået. Hvis du vil se resultater hurtigt, gælder det altid om at presse sig selv, så meget som muligt.

Er du en mere øvet rytter? Så skal du udfordre dig selv noget mere. Her gælder det om at strukturere træningen, så du kan følge med i dine fremskridt løbende. Hvis du vil sætte din udholdenhed og fart på prøve, bør du lege med intervaller, som vil få pusten både op og ned. Herunder er der to eksempler på programmer til intervaltræning:

Program med korte intervaller:

  • 10-15 minutters opvarmning i let tempo
  • 15-20 minutter med 30 sekunder hurtigt tråd og 15 sekunder halvhurtigt
  • 20 minutters afslutning i let tempo

Program med længere intervaller:

  • 10-15 minutters opvarmning i let tempo med øget intensitet til sidst
  • 20-25 minutter med 2 minutter hurtigt og 1 minut medium
  • 20-30 minutter i let tempo som afslutning

Skriv en kommentar

three × 4 =