Forbrugermagasinet er uafhængigt og læserorienteret. Vores indhold indeholder reklamelinks og gratis for alle.

Artikler

Dobbeltseng: TOP 3 bedste tilbud

dobbeltseng

En god nattesøvn er helt afgørende for vores generelle velbefindende. Det kan både påvirke vores energiniveau og humør i løbet af dagen, hvis vi ikke har sovet nok. Samtidig kan det også have betydning for helbredet. Derfor bør du unde dig selv en ordentlig seng. Hvis du er på udkig efter en ny dobbeltseng, bør du læse med i artiklen her. Vi guider dig nemlig til tre lækre dobbeltsenge. Fælles for dem alle er, at de med garanti vil sende dig godt til drømmeland. Priser opdateret 27. januar 2020.


🛏️ 1 af 3: Venus Velour, dobbeltseng

  • ✅ Unik støtte til hele kroppen
  • ✅ Produceret i Danmark
  • ✅ Mange gode bruger anmeldelser

Venus Velour dobbeltseng

Kontinentalsengen her kan give dig alt den støtte i løbet af natten, som du kan drømme om. Det skyldes først og fremmest den skønne topmadras. Den er nemlig udstyret med en ekstra tyk kerne. Derudover er den ventilerende, så du opnår et optimalt soveklima. Derudover har den en springmadras med hele syv komfortzoner. Springmadrassen tilpasser sig tilmed kroppens form og bevægelser. Sengerammen er udført i svensk fyrretræ.

💡 Specifikationer:

  •   🔺Størrelse: 180 x 200 cm
  •   🔺Højde: 62 cm
  •   🔺Fjedre: Pocket
  •   🔺Komfortzoner: 7
  •   🔺Polstring: 25 mm hybridpolstring
  •   🔺Ramme: 14 cm fyrretræsramme
  •   🔺Garanti: 25 års garanti på fjedre og rammebrud

 

FAST LAV PRIS: 9.999,00 kr.

Til produkt


 🛏️ 2 af 3: Norland Dreamline Luksus dobbeltseng

  • ✅ Topmodel hos Sengetid.dk
  • ✅ 25 års garanti
  • ✅ Intelligent fjedresystem

Norland Dreamline Luksus dobbeltseng

Sengen her fra Norland kan give dig en skøn nattesøvn langt ud i fremtiden. Her får du nemlig kvalitet for alle pengene. Dobbeltsengen byder på komfort i flere niveauer. I bunden er der en boxmadras med et dobbelt lag pocket fjedre. Ovenpå den finder du en lækker springmadras med unikke fjedre, der sender komforten til tops. Kronen på værket er topmadrassen. Den er nemlig varmeregulerende. Derudover har den både en sommer- og vinterside, så den kan tilpasses forholdene.

💡 Specifikationer:

  •   🔺Størrelse: 180 x 200 cm
  •   🔺Højde: 72 cm
  •   🔺Fjedre: Intelligent smartpocket
  •   🔺Komfortzoner: 4
  •   🔺Polstring: 40 mm latex
  •   🔺Ramme: Svensk fyrretræ
  •   🔺Garanti: 25 års garanti på fjedre og rammebrud

 

FØRPRIS: 41.995,00 KR
NU KUN: 15.995,00 KR

Til produkt


🛏️ 3 af 3: Norland luksus dobbeltseng med elevation

  • ✅ Kan styrres fra APP på telefon / tablet
  • ✅ 10cm Luksus Latex 
  • ✅ Mange gode brugeranmeldelser og en af de mest solgte

Norland-Luksus-EL-180x200-dobbeltseng

Ønsker du det bedste af det bedste? Så bør du gå med modellen her. Dobbeltsengens madrasser sikret med særlig antiskrid teknik. Det gør at madrassen ligger stabilt. Hertil får du det bedst mulige miljø at sove i med en vaskbart naturmateriale. En anden bonus er, at springmadrassen har cooltex polstring.

💡 Specifikationer:

  •   🔺Størrelse: 180 x 200 cm
  •   🔺Højde: 65 cm
  •   🔺Fjedre: Pocket
  •   🔺Komfortzoner: 7
  •   🔺Polstring: 40 mm latex
  •   🔺Ramme: 14 cm træramme
  •   🔺Garanti: 25 års garanti på fjedre og rammebrud

 

FØRPRIS: 33.495,00 KR
NU KUN: 13.995,00 KR

Til produkt

 


😴Danskerne har gode sovehjerter

Vi ved alle sammen godt, at det er vigtigt at få sovet godt om natten. Ellers mærker vi hurtigt konsekvenserne dagen efter. Selvom du måske ofte føler, du er bagud på søvnkontoen, sover vi danskere faktisk en hel del. I hvert fald hvis man sammenligner os med andre folkefærd rundt omkring i verden. Det viser en stor international undersøgelse ifølge Berlingske. Undersøgelsens resultater er indsamlet via en søvn-app, som en række amerikanske forskere har udarbejdet. Ca. 10.000 mennesker fra 20 forskellige lande har downloadet den til deres smartphones. Og ud fra det kan man altså sige noget om, hvor forskelligt vi sover fra land til land.
Ifølge undersøgelsen sover danskerne i gennemsnit 7 timer og 50 minutter om natten. Dermed ligger vi absolut i den høje ende af skalaen. Vi ligger også tæt op ad resultaterne fra blandt andet Storbritannien og USA. I den modsatte ende af spektret finder vi Japan og Singapore. Her soves der i gennemsnit blot 7 timer og 20-30 minutter om natten. Dem, der sover mest igennem, er uden tvivl hollænderne. De får sig nemlig over 8 timer på øjet i gennemsnit hver nat.

Tidligt op og tidligt i seng

En anden sjov detalje fra undersøgelsen er, at vi i Danmark også er nogle af dem, der står tidligst op. I gennemsnit står vi nemlig op lidt før kl. syv om morgenen. Det hænger dog nok også sammen med, at vi også går tidligere i seng end i andre lande. De fleste af os kryber nemlig til køjs kort tid efter kl 23. Det er noget tidligere end eksempelvis spanierne, der uden tvivl er B-mennesker. Her går man i gennemsnit i seng 45 minutter senere end i Danmark. Det fremgår også af testen, at kvinder generelt sover lidt mere end mænd. Sådan forholder det sig dog ikke i Danmark. Her er det nemlig mændene, der bruger mest tid under dynen. Forskellen er dog marginal. Sidst men ikke mindst viser undersøgelsen, at sol og lys også har betydning for vores søvn. Folk, der opholder sig meget ude i naturligt sollys, går nemlig tidligere i seng, end dem der opholder sig i kunstigt lys indenfor.

🧠 Derfor er søvn så vigtigt

Uden ordenlige søvn kan det være svært for de fleste at få hverdagen til at hænge sammen. Det påvirker os nemlig negativt på et væld af forskellige måder, når vi ikke sover godt. Vi kender alle det, at vi kan være irritable og uoplagte, når søvnen ikke har været den bedste. Nogle oplever også at kroppen fysisk kan være øm. Andre får hovedpine og koncentrationsbesvær. Men hvorfor er det egentligt så vigtigt at få de magiske 7-8 timer på øjet hver nat? Og kan det have alvorlige konsekvenser at lide af søvnunderskud?

Svaret er ja. Ifølge Videnskab.dk er det nemlig vigtigt for vores hjerner at få sovet igennem. Det er nemlig under søvnen, at skadelige affaldsstoffer bliver fjernet fra vores hjerner. Det gælder blandt andet stoffet amyloid-beta. Vi danner det alle i vores hjerner i løbet af dagen. Og når det skal fjernes igen, sker det langt hurtigere gennem søvnen. Blandt andet hos patienter med Alzheimers og demens ser man, at amyloid-beta ophober sig mellem cellerne. Søvnmangel kan altså forstærke udviklingen af begge sygdomme. Samtidig er det også bevist at manglende søvn kan føre til stress, overvægt, diabetes og depression.

Prioriter din søvn for kroppens skyld

Når vi sover, nulstiller vi på mange måder hjernen og genskaber dens naturlige balance. Det er her affaldsstofferne bliver udskilt, nye celler bliver dannet og hele kroppen får fornyet styrke. Derfor kan du også tydeligt mærke det både psykisk og fysisk, når du ikke har sovet særligt meget i løbet af natten. I en travl hverdag kan det være fristende at skære en time eller to af nattesøvnen. Dermed kan du måske bedre få enderne til at nå sammen. Du bør dog virkeligt nøje overveje, om det er prisen værd. I det lange løb kan det påvirke dit helbred og generelle velvære markant. Du skal dog heller ikke bare slukke for vækkeuret. Undersøgelser peger nemlig også på, at det ikke gavner at sove mere end 8 timer om natten. Tværtimod kan det også være skadeligt i det lange løb.

💤Tips: 5 gode råd til bedre nattesøvn

Det er forskelligt fra person til person, hvor let vi har ved at falde i søvn. For nogle tager det ingen tid. For andre kan det være en ulidelig kamp. Der er dog nogle forhold du selv kan være opmærksom på, som kan forbedre dine chancer for at sove tungt og godt. Her får du derfor 5 gode råd, der ifølge Videnskab.dk vil sende dig trygt afsted til drømmeland.

☕1. Hold dig fra alkohol og koffein

Vi ved nok alle godt, at vi ikke bør indtage kaffe lige inden sengetid. Koffeinen i de gyldne dråber har nemlig en negativ indvirkning på søvnen. Det går ganske enkelt ind og opkvikker kroppen fremfor at berolige den. Og det forstyrrer den naturlige døgnrytme. Et studie fra 2013 peger på, at man ikke bør indtage koffein efter kl. 17. Du skal her huske på, at koffein ikke kun findes i kaffe. Det er også tilstede i te, kakao og mange læske- og energidrikke.

Alkohol virker ikke opkvikkende som koffein. Faktisk vil du opleve at blive træt af at indtage alkohol. Det er dog stadig ikke godt for din søvn. Undersøgelser viser nemlig, at vi sover dårligt og uroligt, når vi har drukket. Det skyldes, at kroppen nedbryder alkoholen under søvnen. Mange kender nok også følelsen af at vågne alt for tidligt efter en nat ude i byen.

🌡️2. Sørg for et godt soveklima

Det er helt afgørende, at det hverken er for varmt eller for koldt, når du skal sove. Temperaturen i dit soveværelse er nemlig afgørende for kvaliteten af din søvn. Man sover generelt bedst, når ens hud er mellem 25 og 30 grader varm. For mange virker det at sove i et køligere rum med en varm dyne. Her kan det også hjælpe at vælge en seng, som er varmeregulerende.

📵3. Læg mobilen fra dig

Det er en vane for mange af os at scrolle gennem sociale medier i sengen, inden vi skal sove. Det er dog en rigtig dårlig idé. Din mobil udsender nemlig et kunstigt blåt lys fra skærmen. Og det kan være med til at hæmme udskillelsen af melatonin. Her er tale om et søvn-hormon, som er vigtig for at opnå en naturlig søvn. Det samme skadelige lys kommer fra tv, tablets og computere. Du bør altså helt undgå elektroniske apparater i soveværelset. Derudover kan det også være med til at vække vores opmærksomhed og tanker så meget, at det bliver svært at falde til ro. Det samme kan ske, hvis du læser en meget spændende bog lige før sengetid.

🏋️4. Drop den hårde motion inden sengetid

Motion kan være en god metode til at køre kroppen træt. Du bør dog ikke lægge din træning lige før sengetid. Hård motion frigiver nemlig adrenalin. Og det kan altså holde dig vågen, selvom du bør sove.

☀️5. Opsøg solens stråler om vinteren

Om vinteren bliver vi udsat for langt mindre naturligt lys end om sommeren. Derfor har vi også mindre hyprocretin i kroppen. Her er tale om et protein, der er med til at sikre en god søvnbalance. Derfor gælder det om at få så meget sollys i løbet af dagen i de koldere måneder. Kunstigt lys indenfor er ganske enkelt ikke nok. Om natten skal du derimod sørge for at ligge i mørke. Her er sollyset nemlig søvnens værste fjende.

Sovetips fra DR:

⚠️ Den bedste og værste sovestilling

Udover de ovenstående råd, bør du også overveje, hvordan du ligger i dobbeltsengen. Sovestillingen har nemlig stor betydning for din søvn. Den optimale stilling er at ligge på ryggen. Dermed holdes både din nakke, ryg og hoved nemlig i en neutral position. Der er altså mindre risiko for at vågne op med smerter i kroppen. Derudover undgår du også sure opstød og rynker i ansigtet. Chancen for at komme til at snorke er dog øget.

Hvis du ikke kan lide at sove på ryggen, kan du rulle om på siden. Her forebygges ryg- og nakkesmerter nemlig også. Det skyldes, at din rygrad holdes udstrakt. Hvis du er gravid, nedsætter det også risikoen for snorken og sur mave. Det værste, du kan gøre, er at sove på maven. Her kan du nemlig ikke holde rygraden strakt. Derudover er det også en unaturlig position for nakken.  Derudover trykker du ansigtet ned i puden, hvilket kan give rynker.  Det er dog godt for fordøjelsen at ligge lidt på maven.

🛌Det skal du overveje, når du vælger dobbeltseng

Det er helt afgørende at finde den rette dobbeltseng. Først og fremmest fordi vi bruger enormt meget tid i sengen. Faktisk bruger vi typisk 33 procent af vores liv i sengen. Det svarer til, at en gennemsnitsdansker bruger 26,5 år bare på at sove. Der er dog rigtig mange dobbeltsenge at vælge mellem. Derfor kan det være en svær beslutning. En dobbeltseng er også en stor investering. Derfor bliver det endnu vigtigere at finde en seng, der passer til dine behov. Du kommer nemlig formentligt til at skulle ligge i den langt ud i fremtiden. I det følgende afsnit guider vi dig til, hvad du bør overveje, før du køber ny dobbeltseng.

Elevation, kontinental eller boxmadras?

Først og fremmest skal du beslutte dig for, hvilken type seng, du vil have. Her skelnes der grundlæggende mellem tre typer. Der er elevationssenge, kontinentalsenge og boxmadrasser. Hver især har sine fordele og ulemper. En elevationsseng er til dig, der vil have en seng, der kan justeres i både hoved- og fodende. Det sørger en motor for. Det er smart, hvis du har fysiske gener. Det er samtidig bekvemt, hvis du godt kan lide at sidde op og læse eller se tv i sengen. Her får du nemlig optimal støtte – også i siddende position. En kontinentalseng er en høj seng med flere madraslag. Her er fokus på komforten, der er tilpasset dine personlige behov. Sidst men ikke mindst er der en boxmadras. Her er tale om den mest simple sengetype. Her monteres benene nemlig direkte i bunden af madrassen. Det er ofte også den billigste løsning.

Madrassen er afgørende

Sengens madras er naturligvis vigtig for, hvordan du ligger i løbet af natten. Her er der flere ting, du skal overveje. Først og fremmeste skal du finde ud af, om den skal være hård eller blød. Et godt pejlemærke til fastheden er din vægt. Hvis du vejer under 75 kg, skal du vælge en med medium fasthed. Vejer du over, bør du vælge en fast model. Hvis du har tendens til at svede om natten, kan en hård madras være en fordel. Her synker du nemlig ikke så meget ned i madrassen. Jo mere i kontakt du er med madrassen, des varmere får du det. Temperaturen har meget at sige i forhold til madrasser. Skummadrasser er generelt varmer end eksempelvis latex. Det er vigtigt hverken at ligge for koldt eller varmt. Ifølge Forbrugerrådet Tænk er det vigtigste dog, at du afprøver madrassen, før du køber. Du kan sagtens tillade dig at afprøve den i nogle minutter i butikken. Her er det vigtigt, du ligger dig i din foretrukne soveposition. Det kan dog være nødvendigt at tage madrassen med hjem og prøve. Det er nemlig ofte først her, du får et ordentligt indtryk af den. Mange forhandlere tillader da også, at du kan prøve den i 60 eller 90 dage. Hvis den ikke passer til dine behov, kan du få den ombyttet.

 

Skriv en kommentar

4 + seven =