Forbrugermagasinet er uafhængigt og læser orienteret. Vores indhold er kommissionsbaseret og gratis for alle.
Hus og have

Motionscykel test: 3 bedste tilbud på motionscykler

motionscykel test

Vi ved alle, at regelmæssig motion er vigtig. Det forbedrer først og fremmest vores sundhed. Det kan dog også øge vores trivsel og generelle livskvalitet. For nogle kan det bare være svært at få tid til at tage i fitnesscentret flere gange ugentligt. Her kan løsningen være at lade en motionscykel flytte ind derhjemme. Spørgsmålet er, hvilken model du bør vælge? Og hvad skal du overveje, før du køber? Det kan du blive klogere på i artiklen her. Vi har nemlig lavet en grundig guide til motionscykler. Samtidig giver vi dig tre bud på gode motionscykler. Alle klarer de sig godt i test og brugeranmeldelser.

1. Abilica WinMag Cruise motionscykel

  • ✅ Testvinder i magasinet Woman
  • ✅ Bestseller hos Abilica.dk

Abilica WinMag Cruise er for dig, der vil have en motionscykel, der kan lidt ekstra. Den har nemlig hele 12 forskellige træningsprogrammer. Derfor kan du altså få masser af variation.  Og det kan være med til at udfordre dig, så du lettere når dine mål. Derudover har cyklen et smart regulerbart styr og et lavt af- og påstigningsfelt. Brugervenligheden er med andre ord i top. Der er pulsmåler i håndtagene. Samtidig kan cyklens computer lave en formtest, så du kan analysere dine resultater. På displayet kan du både følge med i din puls, tid, hastighed, distance, kalorieforbrug og mere til.

💡 Specifikationer:

  • 🔺Modstandsniveauer: 32
  • 🔺Træningsprogrammer: 12
  • 🔺Maks. personvægt: 120 kg
  • 🔺Vægt svinghjul: 7 kg
  • 🔺Vægt: 33 kg
  • 🔺Længde: 95 cm
  • 🔺Bredde: 58 cm
  • 🔺Højde: 142 cm

Set nedsat til 2.999 kr. (spar 1000 kr) hos Abilicaonline.dk

2. Kettler Axiom motionscykel

  • ✅ Robust og solid motionscykel
  • ✅ Topmodel blandt kræsne brugere

Vil du have en motionscykel i høj kvalitet, der kan holde til lidt af hvert? Så er Kettler Axiom et rigtigt godt bud. Her kan både nybegyndere og øvede motionister nemlig få sig en god træning. Cyklen kan indstilles med en modstand på helt op til 600 watt. Derudover har den 8 træningsprogrammer, som du kan skifte imellem. Selve cyklen er behagelig at sidde på. Det skyldes den unikke gelsadel, som er justbar ligesom styret. På det smarte display kan du følge med i, hvordan din træning forløber. Her kan du blandt andet se din tid, distance, rumtemperatur og pedalomdrejninger. Du kan desuden let flytte rundt på cyklen. Den har nemlig transporthjul.

💡 Specifikationer:

  • 🔺Modstandsniveauer: 25-600 stk.
  • 🔺Træningsprogrammer: 8
  • 🔺Maks. personvægt: 180 kg
  • 🔺Vægt: 50 kg
  • 🔺Længde: 119 cm
  • 🔺Bredde: 54 cm
  • 🔺Højde: 120 cm

Set nedsat til 8902 kr. (spar 3093 kr) hos Abilicaonline.dk

3. Abilica Premium UB motionscykel

  • ✅ Kraftig magnetcykel
  • ✅ Mange gode brugeranmeldelser

motionscykel test 3

Motionscyklen Abilica Premium UB er både utrolig robust og kraftig. Den tunge konstruktion gør nemlig, at den kan holde til en personvægt på op til hele 200 kg. Derudover er den også egnet til flere timers brug dagligt. Her er tale om en cykel med elektromagnetisk modstand. Det giver både høj belastning og driftsikkerhed. Du finder nemt den mest behagelige siddestilling for dig. Sadlen kan nemlig justeres, så den passer til alle højder. Selvom cyklen er tung, flyttes den let rundt efter behov. Det sikrer de kraftige PVC transporthjul.Cyklen har i alt 14 forskellige træningsprogrammer.

💡 Specifikationer:

  • 🔺Modstandsniveauer: 32 stk.
  • 🔺Træningsprogrammer: 14
  • 🔺Maks. personvægt: 200 kg
  • 🔺Vægt svinghjul: 9 kg
  • 🔺Vægt: 46 kg
  • 🔺Længde: 95 cm
  • 🔺Bredde: 51 cm
  • 🔺Højde: 143 cm

Set nedsat til 5999 kr. (spar 2.300 kr) hos Abilicaonline.dk

motionscykel

🚴‍♀ Hvem bør købe en motionscykel?

Der er mange gode grunde til at anskaffe sig en motionscykel. Det kan nemlig lige præcis være den, der gør, at du rent faktisk får bevæget dig nok. Derfor er den også særligt velegnet for dem, som ikke ellers komme af sted til træningscentret. Du slipper nemlig for transporttiden derhen, da du kan træne direkte i dit eget hjem. Dermed kan du spare tid i en travl hverdag. Det gør det mere overskueligt for mange. Samtidig kan der i det lange løb være penge at spare, hvis du kan melde dig ud af træningscentret. Du skal dog være opmærksom på, at en ordentlig motionscykel koster. Kvalitet og pris hænger nemlig gerne sammen.
Det gode ved at træne på en motionscykel er også, at du kan distrahere dig fra træningen imens. Du kan blandt andet stille cyklen foran fjernsynet. På den måde kan du se din yndlingsserie eller nyhederne, mens sveden pibler frem. Det kan virke som god motivation for dig, der ikke er vant til at træne.

Hvis du overvejer at købe en motionscykel, bør du stille dig selv nogle vigtige spørgsmål først. Hvad er dit mål med træningen? Vil du forbedre din kondition? Genoptræne efter en skade? Eller vil du bare gerne smide et par kilo? Så kan det være en rigtig fornuftig investering. Det er dog vigtigt at overveje, om du rent faktisk er villig til at sætte tid af i dit daglige liv til også at få den brugt. Du skal også overveje, om du fysisk har plads til en motionscykel i hjemmet. Den fylder en del, og det gælder om at stille den et sted, som motiverer dig til at træne. Hvis du hver dag skal flytte den frem og tilbage, kan det få dig til at miste lysten til at bruge cyklen.

Vær ærlig omkring brugervægten

Når du køber en motionscykel, skal du overveje, hvem der skal bruge den. Det er nemlig forskelligt, hvor mange kilo personvægt cyklerne kan holde til. De fleste cykler kan holde til en brugervægt på 120 kg eller mere. Nogle kan endda klare personer på op til 200 kg. Hvis overvægtige eller kraftige personer skal bruge cyklen, skal du altså sikre dig, at maskinen er lavet til det.Jo flere kilo de kan klare, des mere robuste og solide er de ofte også.

Følg med i din træning og resultater

De fleste motionscykler er udstyret med en computer, som viser dig information om din træning. Her skal du først og fremmest kigge på, om selve displayet er nemt at finde rundt i. Det skal være nemt og overskueligt at se, hvor langt du eksempelvis har cyklet. Derudover skal du vurdere, hvilke informationer der er vigtige for dig at få. Nogle cykler fortæller dig blot din tid, distance og hastighed. Andre kan også sige noget om din puls og din forbrænding af kalorier. Det kan altså betale sig at investere i en mere avanceret model, hvis det er vigtigt for dig.

Vælg en cykel med et tungt svinghjul

Når du kigger efter en motionscykel, skal du også holde øje med svinghjulet. Her gælder det om at vælge et så tungt svinghjul som muligt. Det har nemlig betydning for, hvor jævnt trådet er. Jo tungere svinghjulet er, des mere glidende og stabilt tråd. Det mærkes især, når der sættes mere modstand på cyklen. Generelt bør svinghjulet veje minimum 8 kg. Det skal dog helst veje endnu mere. Svinghjul omkring 6-7 kg bruges mest til ældre mennesker og genoptræning. Det skyldes, at der her ikke trædes så hårdt.

Flytbar eller ej

Har du din motionscykel stående i stuen? Så er det rart at kunne flytte den, når der kommer gæster på besøg. Har du behov for at kunne flytte på din motionscykel, skal du kigge efter modeller med transporthjul. Dermed kan du let flytte den fra a til b. Det gælder også de helt tunge cykler.

Kig efter stabilitet og tyngde

Det er vigtigt, at din motionscykel står stabilt på jorden. Den må altså ikke slingre eller ryste, når du cykler. Det kan nemlig forstyrre din træning. Derfor skal du kigge efter modeller med en vis tyngde og brede fødder. Dermed forbliver den nemlig mere stabil, selv når du lægger vægt i din tråd. Jo tungere cykler er, des mere stabilitet opnår du.Tungere motionscykler er oftest også fremstillet af materialer af høj kvalitet. Dermed opnår du også en bedre holdbarhed.

Det ydre tæller

Sidst men ikke mindst kommer vi ikke uden om, at selve cyklens udseende kan have betydning for nogle. Det gælder særligt, hvis den skal stå fremme et synligt sted i hjemmet. Når det gælder design, skal du også vælge mellem en siddende eller opretstående cykel. Hvis du vælger en opretstående cykel, kan du udfordre dig selv mest. Her har du nemlig mulighed for at rejse dig op i pedalerne. Generelt er bevægelsesfriheden større. Siddende motionscykler har derimod en tilbagelænet position. Her støttes din ryg af et ryglæn, og pedalerne er placeret foran dig. Det er generelt mere skånsomt for kroppen. Derfor er den god til dig med smerter eller dårlig balance.

motionscykel-tilbud-og-test

⚖ Derfor er cykling god motion

Vi ved alle, at vi bør bevæge kroppen hver eneste dag for at holde os sunde og raske. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at voksne mellem 18-64 år er fysisk aktive i mindst 30 minutter om dagen. Aktiviteten skal være med moderat høj intensitet. De almindelige kortvarige dagligdagsaktiviteter gælder altså ikke. Mindst to gange om ugen bør voksne indgå i fysisk aktivitet med høj intensitet. Aktiviteten bør vare mindst 20 minutter ad gangen. Dermed er du sikker på at vedligeholde eller øge konditionen og muskelstyrken.

Hvis du vil leve op til Sundhedsstyrelsens anbefalinger om fysisk aktivitet, er cykling et rigtigt godt sted at starte. Der er nemlig et utal af sundhedsmæssige fordele ved at træde i pedalerne. Sådan lyder det ifølge I FORM, som er Skandinaviens største hjemmeside om træning, kost og vægttab. Først og fremmest er det en motionsform, som alle kan tage del i. Uanset hvilken form du er i, kan du altså være med. Man kan nemt skrue modstanden og tempoet op eller ned, så det matcher ens evner.

Forbedr kondition og lev et lettere liv

Derudover er cykling rigtigt sundt for kroppen på flere punkter. Cykling styrker særligt de større muskelgrupper i den nederste del af kroppen. Det gælder især forsiden af låret og sædemusklerne. Derfor er det rigtig god konditionstræning for kroppen. For at forbedre konditionen gælder det nemlig om at aktivere de store muskler. Musklerne stiller nemlig krav til dit hjerte om at pumpe mere blod rundt i kroppen. Dermed bliver dit hjerte mere udholdende. På længere sigt kan det betyde, at dit hjerte kan yde mere, både når du er fysisk aktiv og i hvile. Derfor behøver det ikke slå så hurtigt. Dermed bliver dit åndedræt roligere, fordi din evne til at optage ilt er blevet bedre. Du vil altså opleve, at din hvilepuls også bliver lavere.

Du vil også opleve, at din blodcirkulation bliver bedre. Det skyldes, at der opbygges et tættere net af de helt fine blodkar i de muskler, som du bruger. Du kan også bruge cyklingen til at tabe et par overflødige kilo. Når dine muskler bliver større og stærkere, stiger din forbrænding af kalorier også. Dermed kan du smide mange kilo ved jævnligt at hoppe op på jernhesten. Med tiden vil det hjælpe dig til at forbedre dit stofskifte. Du vil altså i mindre grad skulle tænke over, hvad du spiser. Ved at forbedre din fysiske sundhed, styrker du også dit immunforsvar. Det kan betyde langt færre sygedage. Samtidig undgår du i højere grad åreforkalkninger og hjerte-kar-sygdomme.

Skånsom motion for kroppen

En anden kæmpe fordel ved cykling er, at det er en skånsom form for motion. Andre former for motion såsom løb kan slide enormt meget på dine knæ. Det kan give skader på sigt, som kan forhindre dig i at bevæge dig. Det undgår du med cykling. Det skyldes, at der ikke sendes voldsomme stød op igennem kroppen. Samtidig er belastningen jævn gennem hele aktiviteten. Det skåner dine led og muskler betragteligt. Netop derfor anbefales cykling også til mere svage personer. Det kan være ældre eller folk med rygsmerter. Det kan også være personer, der skal genoptræne efter en skade. Det eneste, du ikke træner ved at cykler, er din smidighed. Du sidder jo i den samme stilling hele vejen igennem. Derfor er det godt at supplere cykling med lidt anden bevægelse. Generelt er variation altid at foretrække.

Godt for krop og sjæl

Der er ingen tvivl om, at cykling er sundt for kroppen. Faktisk kan det på alle måde gavne dig fysisk på lige fod med både løb og svømning. Det er dog ikke kun din krop, der kommer til at trives bedre. Det er også dit sind og humør. Når du har det godt fysisk, smitter det nemlig også af på sjælen. Det vil give dig et boost af både selvtillid og velvære. Der er altså ingen undskyldning for ikke at hoppe i sadlen. Det gælder uanset om det er ude i den friske luft på cykelstierne eller hjemme i stuen.

ℹ Guide: Få mest muligt ud af din træning på motionscykel

Cykling kan for mange virke som en meget ensformig motionsform. Mange af os cykler sikkert allerede til og fra studie eller job i hverdagen. Derfor kan det hurtigt blive kedeligt, hvis vores træning minder for meget om den daglige rutine. Hvis du vil undgå at køre død i cyklingen, er der dog her nogle gode råd, du kan følge. Her får du også gode ideer til, hvordan du kan få den mest effektive træning på motionscyklen.

Det første gode råd er, at du bør udfordre dig selv. Derfor bør du øge modstanden løbende, så det bliver hårdere at træde i pedalerne. Det får pulsen højere op og øger aktiveringen af dine muskler. Oplever du, at du bare kan spæne derudaf? Så bør du måske lige stoppe og hæve modstanden et par niveauer. Du kan altid skrue ned igen, når du har brug for en lille pause. Du kan også udfordre kroppen ved at rejse dig op i pedalerne i nogle minutter. Langt de fleste motionscykler har indbygget træningsprogrammer. Dem kan du med fordel følge. De vil nemlig både sørge for at din træning er varieret og sjov.

Prøv kræfter med intervaltræning

Hvis du virkeligt vil forbedre din kondition og få pulsen godt op, bør du prøve intervaltræning. Det er nemlig uden tvivl den mest effektive måde at anvende motionscyklen. Kort og godt går intervaltræning ud på, at du yder dit maksimale i kort tid. Herefter tager du en lille pause i et mere moderat niveau. Den sekvens gentager du så et vist antal gange i løbet af dine træning. Du vil altså tvinge pulsen helt op og ned igen flere gange. Du kan selv vælge, hvor lange eller korte intervallerne skal være. Du kan også følge et decideret intervalprogram. Det er de fleste motionscykler nemlig udstyret med. Hvis du griber intervaltræning korrekt an, kan du spare dig selv for timevis af træning, da det er langt mere effektivt.

🚴‍♂ Så meget kan du forbrænde på én time

For mange af os handler det at dyrke motion om, at vi gerne vil holde den slanke linje. Og det kræver som bekendt, at man forbrænder mere, end man spiser. Spørgsmålet er dog, hvor meget man kan forbrænde på bare én time? Ifølge Videnskab.dk kan langt de fleste mennesker maksimalt forbrænde 600 kalorier på en time. Det svarer til, at du kan forbrænde en hel plade chokolade. Hvis du er en dygtig atlet, der træner enormt meget, kan du dog ryste en del flere kalorier af kroppen. Her er det nemlig ikke unormalt at kunne forbrænde mellem 1.000-1.200 kalorier.

Der er naturligvis også forskel på, hvor meget du forbrænder ved forskellige træningsformer. Den gode nyhed er, at cykling er en af dem, som er bedst til at forbrænde kalorier hurtigt. Det samme gælder for løb. Man forbrænder nemlig mest, når man aktiverer de store muskler i benene. Andre gode motionsformer er eksempelvis langrend eller løb på en crosstrainer. Der er dog fordele ved at vælge cykling, hvis du vil tabe dig. Kroppen kan nemlig bedre holde til at cykle i længere tid. Det er tvivlsomt, at din krop kan holde til at løbe langt særligt ofte. Samtidig undgår du i højere grad skader og overbelastning af kroppen. En mere afslappet form for træning kan altså være vejen frem til at få kiloene til at rasle af.

Forskel på mænd og kvinder

Der er naturligvis også forskel mellem kønnene, når det gælder kalorier. Sundhedsstyrelsen anbefaler et kalorieindtag på 2000 kalorier for kvinder. Mænd derimod bør spise 2500 kalorier. Tallene her gælder for dem, der gerne vil vedligeholde vægten. Forskellen hænger sammen med, at mænd også naturligt forbrænder mere end kvinder. Vi får altså ikke det samme ud af at hoppe på motionscyklen. Ifølge Cyklistforbundet forbrænder en kvinde på 60-65 kg 18 kalorier, pr. km hun cykler. Tallet for mænd med en vægt mellem 75-80 kg ligger derimod på 20 kalorier pr. km.

Hvis du begynder at øge din fysiske aktivitet markant, skal du sørge for at få nok at spise. I forbindelse med vægttab sætter mange både hårdt ind med kost og træning. Det er også en effektiv fremgangsmåde. Du skal dog sørge for, at din krop får nok nærring til at holde sig kørende. Det kan faktisk også føre til mangel på vægttab, hvis du spiser for lidt. Det skydes, at din forbrænding sænkes. Kroppen bliver nemlig nødt til at køre på lav blus og holde på fedtet, når den ikke får nok næring. Du vil også opleve, at du ikke har nok energi til at gennemføre din træning ordentligt, hvis du ikke får nok mad.Fysisk aktive kvinder bør ikke komme under et kalorieindtag på 1500 kalorier. Mænd skal gerne holde sig på mindst 2000 kalorier, når de gerne vil tabe sig. Dermed får kroppen nok næring, men ligger stadig i underskud. Og det er vejen til et sundt vægttab.Generelt bør du altid rådføre dig med din læge, før du begynder et større vægttab.

 

Skriv en kommentar

20 + ten =