Forbrugerliv

Sådan får du mere ud af din frokostpause

dagens frokost kolding

Med hjælp fra Kokkekompagniet i Kolding, som har mere end 15 års erfaring med at servere smagfulde frokoster, belyser vi i denne artikel vigtigheden af en god frokostpause. 

Vi kender alle de dage, hvor vi har så travlt, at det kan være næsten umuligt at finde tid til en rigtig frokostpause. Møder, aftaler, pludselige opgaver og opkald hober sig op, og når maven knurrer, bliver det ofte bare til en hurtig bid foran skærmen, mens arbejdet fortsættes. Men faktisk er der meget at vinde ved at gøre en dyd ud af dagens frokost og hver dag tage sig tid til midt på dagen at trække stikke og nyde et velbalanceret måltid. Det kan nemlig være nøglen til mere overskud og energi til at komme igennem en lang dag.

Større arbejdsglæde
Vi kender alle udtrykket ”uden mad og drikke duer helten ikke”, og det gælder altså i høj grad også på jobbet. Hvis arbejdspladser – uanset branche – vil have produktive, engagerede og energiske medarbejdere fra de møder ind, til de stempler ud, så er det afgørende, at sætte en ordentlig frokostpause på dagsordenen. Hvis vi ikke får nærring og mulighed for at komme ud og bevæge os lidt i løbet af dagen, fungerer vi kun på halv styrke, og det vil i sidste ende gå ud over vores arbejdsindsats. Derfor er frokostpausen altså både vigtig for arbejdspladsens effektivitet, men også for den enkeltes velvære og sundhed.

Varieret kost
Men hvad er det så, vi skal spise til frokost? Det er selvfølgelig ikke ligegyldigt, hvad vi propper i munden, hvis vi ønsker alle de gavnlige effekter, som en sund frokost kan medføre. Wienerbrød, junkfood og chokoladebarer er altså ikke vejen frem, da det blot vil hæve blodsukkeret lynhurtigt og derefter gøre vedkommende træt og ugidelig. Formålet med frokosten er at give energi til resten af dagen, så vi kan bevare koncentrationen. Det kræver et velbalanceret måltid, som både består af gode proteiner, fuldkorn, grøntsager og sundt fedt. Hvad end du selv medbringer en madpakke eller spiser i en kantine, bør du altså sørge for at få et varieret udvalg af råvarer på din tallerken. Medbringer du selv maden, kan du medbringe rester fra dagen før. Rugbrød er også en sund og nærende mulighed, så længe du også medbringer lidt gnavegrønt ved siden af for at øge mætheden. En kantine, hvor maden kommer udefra fra eksperter, der ved, hvad der udgør en velsmagende og sund frokost, kan være den letteste vej til at sørge for, at man får en god frokost. Det ved de blandt andet hos Kokkekompagniet, som i mange år har leveret frokoster ud af huset til både private og arbejdspladser. Her sørger de altid for, at kunderne kan få nogle gode kulhydrater som grovbrød, kartofler eller fuldkornspasta til den lune ret, og at der er mulighed for at fylde resten af tallerken op med grove grøntsager. Du kan med fordel slutte måltiden af med lidt frisk frugt til dessert, så du også tilfredsstiller den søde tand uden at falde i sukkerfælden. Det er dog også vigtigt ikke at overspise til frokost, da det også kan føre til træthed og mindsket effektivitet.

Skærmfri pause
Det er ikke kun, hvad vi spiser, der er vigtigt, når vi taler frokostpause. Hvordan vi indtager maden, har også meget at sige. Det er vigtigt, at du sørger for at komme væk fra din arbejdssituation, når det er frokosttid. Gør en dyd ud at forlade skærmen og indtage din frokost i rolige og hyggelige omgivelser. Frokostpausen er også en oplagt mulighed for at have socialt samvær med andre, som også kan være med til at øge dit velvære i løbet af dagen. Det kan være din chance for at lære flere at kende på din arbejdsplads eller uddannelse og dermed styrke og udvide dit netværk. For nogle kan det selvfølgelig også have værdi at kunne spise sin frokost i fred – særligt hvis man er meget på og omgivet af mennesker i løbet af dagen.

Giv dig tid
Det er forskelligt fra arbejdsplads til arbejdsplads, hvor længe frokostpausen varer. For de fleste vil det dog oftest være omkring en halv time, og du bør forsøge på at få din frokost til at vare tiden ud. Vi har ofte tendens til at haste tilbage og hurtigt kaste maden i hovedet, fordi vi har tusind ting, der skal ordnes. Hvis frokostpausen skal give fornyet energi, er det afgørende at give sig tid til at sidde og slappe af og nyde sin frokost. Det er både bedre for hovedet og kroppen. Hvis du ikke kan bruge hele pausen på at spise, kan du med fordel udnytte resten af tiden til at trække frisk luft og måske gå en rask tur.

En god frokostpause er altså ganske enkelt en investering i din egen helbredstilstand og velbefindende.

 

Eksterne henvisninger: 
Kokkekompagniet, Frokost kolding

Skriv en kommentar