Forbrugermagasinet er uafhængigt og læser orienteret. Vores indhold er kommissionsbaseret og gratis for alle.
Artikler

Den bedste stepmaskine

stepmaskine-bedste

Step er en sjov og effektiv motionsform, der aktiverer hele underkroppen. Du behøver dog ikke tage ned i motionscentret for at steppe. Du kan nemlig investere i din helt egen stepmaskine, så du kan træne i egne trygge rammer. Her i artiklen har vi samlet gode bud på stepmaskiner, som du med fordel kan se nærmere på. Fælles for dem alle er nemlig, at de har klaret sig godt blandt brugerne og i tests.


Budget valg: Abilica Ministep

✅ Mange gode brugeranmeldelser
✅ Effektiv kalorieforbrænding

 

mini stepmaskine

Abilica Ministep er en kompakt men effektiv stepmaskine, der ikke fylder meget i hjemmet. Du kan altså nemt skubbe den under sengen eller gemme den væk i et skab, når den ikke lige er i brug. Maskinen giver en god træning af både baller, lår og lægge. Du kan selv indstille modstanden på den lille computer, der er indbygget. Her kan du også følge med i din udvikling. Computeren viser nemlig både antal trin, tid og kalorieforbrug.

💡 Specifikationer:

  • 🔺Vægt: 9 kg
  • 🔺Maks personvægt: 100 kg
  • 🔺Længde: 43 cm
  • 🔺Bredde: 48 cm
  • 🔺Højde: 23 cm

FØRPRIS: 879 kr.
NU 439,- kr. hos Abilicaonline.dk

Til butik


Vores valg: Bowflex Max Trainer M5

✅ Mange gode brugeranmeldelser
✅ Kombineret crosstrainer og stepmaskine

Bowflex Max Trainer M5 stepmaskine

Vil du have det bedste af det bedste, når det gælder træningsudstyr? Så er stepmaskinen her noget for dig. Her behøver du nemlig ikke gå på kompromis med kvaliteten. Der er heller ikke bare tale om en stepmaskine. Modellen er nemlig kombineret med en crosstrainer, så du får det bedste fra begge verdner. Faktisk forbrænder du op til 2,5 gange flere kalorier på denne maskine end på almindelige løbebånd, crosstrainere eller stepmaskiner. Du kan altså hurtigt skabe gode resultater. Faktisk kan du på ganske kort tid få træningen overstået, da du kan opnå høj intensitet på få minutter. Du kan vælge mellem flere forskellige indbyggede træningsprogrammer. Derudover er der flere modstandsniveauer, så du selv kan styre belastningen. Du kan følge med i dine fremskridt på den indbyggede skærm, som også har  plads til vandflaske.

💡 Specifikationer:

  • 🔺Vægt: 64 kg
  • 🔺Maks personvægt: 136 kg
  • 🔺Længde: 117 cm
  • 🔺Bredde: 64 cm
  • 🔺Højde: 160 cm

FØRPRIS: 17.995,- KR
NU 13.995,- kr. hos Abilicaonline.dk

Til butik


❓Hvad er en stepmaskine?

En stepmaskine er et træningsapparat, hvor bevægelserne mest af alt kan sammenlignes med at gå på trapper. Her træder du nemlig skiftevis på trin. Alt efter hastighed og mostand, kan du skrue op og ned for intensiteten. Nogle stepmaskiner kan også sørge for, at du får overkroppen med. Her er dog tale om mere avancerede modeller, som også har håndtag. På mange stepmaskiner kan du følge forskellige træningsprogrammer, hvis du eksempelvis vil intervaltræne. Du kan også følge med i din tid, kalorieforbrug og distance på en skærm.

👍Derfor skal du købe en stepmaskine

Får du ikke brugt dit medlemskab til fitnesscentret nok?Så skal du måske overveje at rykke træningen hjem til dig selv. Dermed sparer du nemlig tid i hverdagen og får måske endelig plads til den regelmæssige. motion. Du kan selvfølgelig vælge et løbebånd, en kondicykel eller måske en romaskine? Men hvis du virkelig vil have effektiv motion, der rykker ved noget, er en stepmaskine det perfekte sted at starte. Her får du nemlig rigtig meget for pengene. Faktisk er der et væld af gode grunde til at investere i netop dette træningsapparat. Dem kan du læse mere om herunder, hvor vi tager dig igennem de største fordele ved stepmaskiner.

Forbrænder flest kalorier

Motion handler naturligvis om at holde kroppen sund og rask, så vi har energi til hverdagen og kan holde sygdom for døren. Mange af os træner dog også for at holde den slanke linje og måske endda smide et par overflødige kilo. Og det kræver forbrænding af kalorier. Der skal nemlig et kalorieunderskud til, hvis vægten skal ned. Til det er alle former for konditionstræning nyttig. Det kan være alt fra cykling til løb og roning. Hvis du vil forbrænde rigtig meget på kort tid, er stepmaskinen dog det ideelle valg. Faktisk er det en af de træningsformer, hvor du kan forbrænde mest i timen. Det skyldes, at du aktiverer de store muskelgrupper.Den høje forbrænding afhænger dog af, hvordan du bruger maskinen, og hvor meget modstand du vælger at sætte på.

Skånsom for kroppen

Har du problemer med smerter i knæ eller andre led? Eller vil du bare gerne passe på din krop, så du kan træne regelmæssigt? Så er stepmaskine et godt valg. Her får du nemlig en meget skånsom motionsform, der ikke belaster leddene unødigt, som det eksempelvis kan være tilfældet med løb.Derfor egner maskinen sig også godt til genoptræning eller til ældre mennesker.

Ikke pladskrævende

Træningsudstyr kan optage rigtig meget plads i hjemmet, og det kan afholde mange fra at træne derhjemme. Hvis du bor småt, eller bare ikke gider at have store og skrumlede maskiner til at stå og fylde, er stepmaskinen et godt alternativ. De kommer nemlig i helt små størrelser, så du nemt kan opbevare dem under sengen eller i et skab. Jo mindre maskinerne er, des færre funktioner har de dog også. Der er dog mulighed for at få en rigtig god stepmaskine i en kompakt indpakning.

Træn hele kroppen

Mange tror fejlagtigt, at det kun er underkroppen, der bliver aktiveret, når du træner på en stepmaskine. Det er da også primært lårene, læggene og ballerne, der er i sving, når du træder på maskinen. Du får dog også samtidig gang i overkroppen. Du træner blandt andet kernemusklerne ved maven og den nedre del af ryggen. På mange stepmaskiner aktiveres overkroppen også. Det sker ved at holde fast i håndtag, som sætter sving i armene. Det kan sammenlignes med bevægelsen på en crosstrainer. Det er dog ikke alle stepmaskiner, der har den feature. Derfor skal du overveje, om det er vigtigt for dig at få hele kroppen med.

Træningsform for alle

En af de helt store fordele ved at træne på en stepmaskine er, at alle kan være med. Det er nemlig en utrolig nem træningsform. Det kræver grundlæggende blot, at du kan finde ud af at gå på trapper. Det betyder naturligvis ikke, at det ikke er hårdt at steppe, men man kan jo selvindstille sværhedsgraden efter ens egen formåen. Selv hvis du har svage knæ, kan du sagtens hoppe på stepmaskinen. Den er nemlig skånsom for leddene.

Billigt alternativ

Det kan være dyrt at rykke fitnesscentret inden for ens egne fire vægge. De populære træningsapparater koster nemlig, og særlig hvis du går op i kvalitet, kan du komme til at punge ud. Hvis du har et begrænset budget, er der derfor god grund til at satse på en stepmaskine. Denne type maskine er nemlig ofte en del mere prisvenlig end eksempelvis løbebånd, romaskiner eller motionscykler. Faktisk kan du få udmærkede modeller til omkring 500 kroner. Hvis du vil have en maskine med mange programmer og funktioner vil prisen selvfølgelig også følge med. Der findes dog stepmaskiner i alle prislejer, så alle kan være med.   

ℹ Sådan træner du korrekt på en stepmaskine

Det kan virke meget simpelt at træne på en stepmaskine. Som navnet antyder handler det jo blot om at tage skridt, som hvis du gik på en trappe. Hvis du vil have det optimale ud af din træning, skal du dog have helt styr på teknikken. Det er også afgørende for, at du ikke bliver skadet.

Øg modstanden løbende

Stepmaskinen er et godt redskab til at få sved på panden og pulsen op. Du kan selv indstille på, hvor hårdt det skal være at træde på trinene. Og her bør du starte forholdsvist blidt ud. Det er nemlig bedre at øge modstanden løbende. Dermed brænder du ikke ud for tidligt og overbelaster ikke kroppen. Det er også godt at skrue op og ned for intensiteten, så du derved intervaltræner.

Hold ryggen rank

Din holdning er yderst vigtigt, når du træner på en stepmaskine. Mange kan have tendens til at hænge over maskinen eller bukke sig fremover. Men det gavner ikke dine resultater. Faktisk kan det forringe udbyttet af din træning markant, da du dermed ikke bærer din egen vægt. Du sætter også dig selv i risikozonen for rygskader. Derfor skal du altid holde din overkrop rank og spændt.

Sikkerheden i fokus

Hvis du har en stepmaskine derhjemme, skal du også sørge for at sikkerheden er i orden. Det gør du ved aldrig at placere maskinen på et tæppe. Den skal derimod stå på en jævn overflade, så den står stabilt og ikke skrider under dig.

Ekstra fifs til at krydre træningen

Med en stepmaskine kan du på ingen tid få aktiveret hele kroppen, skubbe forbrændingen i vejret og få baller og lår til at syre til. Faktisk er det ofte nok med 10-15 minutter for at få en god træning på stepmaskinen. Hvis du kan klare længere tid, er det dog altid en fordel. Her skal du huske ikke at sætte hastigheden og hårdheden højere, end du kan følge med til. Hvis du vil udfordre dig selv lidt mere, kan du tage et par vægte eller kettlebells i hænderne. Dermed får du styrketrænet dine arme, mens du stepper derudaf.

Læs også:

13 løbebånd, der får dig i form

Sammenlign tilbud og pris på måltidskasser

Guide til de 3 bedste dame elcykler

Skriv en kommentar

fifteen − five =