Forbrugermagasinet er uafhængigt og læser orienteret. Vores indhold er kommissionsbaseret og gratis for alle.
Artikler

Topmadras guide: TOP 3 bedste tilbud (180×200 + 140×200)

topmadras

Ordentlig søvn er alfa og omega. Derfor bør du heller ikke undervurdere vigtigheden af en god madras. Topmadrassen kan ses som prikken over i’et. Det er nemlig den madras, som du ligger tættest på i løbet af natten. Derfor er det vigtigt, at den giver den komfort og støtte, som din krop har brug for. Der findes mange forskellige topmadrasser på markedet. Derfor kan det være svært at finde ud af, hvilken du skal satse på. Derfor har vi har lavet en omfattende guide, der gør det mere klart, hvad du skal kigge efter i en topmadras. Samtidig giver vi dig også tre bud på topmadrasser, der alle udmærker sig på væsentlige punkter.

Priser opdateret 27. jan 2020.

1. Mayan Green latex topmadras

  • ✅100 % organisk og CO2-neutral
  • ✅Allergivenlig
  • ✅Rainforrest Alliance-certificeret

Mayan Green latex topmadras

Er du både på udkig efter komfort og miljøvenlighed i en topmadras? Så er Mayan Green topmadrassen svaret. Her får du en madras med en latexkerne på hele 5 cm. Den yder komfort og støtte af høj klasse natten lang. Den er desuden egnet til folk i alle vægtklasser på grund af den store elasticitet. Madrassen er ydermere allergivenlig. Den er nemlig udelukkende fremstillet af naturlige produkter. Det gør den også til et miljøvenligt og meget bæredygtigt valg.

💡 Specifikationer:

  •   🔺Størrelse: 180 x 200 cm / 140 x 200 cm
  •   🔺Højde: 7 cm
  •   🔺Kerne: Mayan Green Latex
  •   🔺Kernehøjde: 5 cm
  •   🔺Polstring: Lycocell Fiber
  •   🔺Garanti: 25 års garanti

 

Set til: 5.999,00 kr. (180 cm)

 

2. Norland Luksus Wonderpur topmadras

  • ✅Former sig perfekt efter kroppen
  • ✅Vaskbart 3D betræk
  • ✅OEKO-TEX 100 standard

Norland Luksus Wonderpur topmadras tilbud

Drømmer du om optimal støtte til hele din krop natten lang? Så bør du gå efter en topmadras med memory skum. Det får du med modellen Norland Luksus Wonderpur. Den særlige teknologi gør, at skummet former sig efter lige præcis din kropsform. Dermed får du den støtte, du har behov for. Den er desuden den egenskab, at den holder på kropsvarmen. Dermed er du sikker på at have den optimale temperatur, når du sover.

💡 Specifikationer:

  •   🔺Størrelse: 180 x 200 cm / 140 x 200 cm
  •   🔺Højde: 10 cm
  •   🔺Kerne: Memory skum
  •   🔺Garanti: 25 års garanti

 

Set til særpris: 3.195,00 kr (180×200)

 

3. Latex Topmadras

  • ✅Optimal komfort
  • ✅Vaskbart betræk
  • ✅OEKO-TEX 100 standard

Latex-Topmadras-tilbud

Topmadrassen her har en kerne af latex. Fordi der er tale om et naturprodukt, er madrassen mere åndbar og elastisk. Det kan give en god og fast komfort uanset kropstype. Den store fordel ved en madras af latex er, at den er naturligt ventilerende. Materialet trækker altså konstant luft ind, så du får det bedst mulige klima at sove i. Sidst men ikke mindst har topmadrassen et betræk, som kan tages af og vaskes efter behov.

💡 Specifikationer:

  •  🔺Størrelse: 180 x 200 cm / 140 x 200 cm
  •   🔺Højde: 7 cm
  •   🔺Kerne: Latex
  •   🔺Kernehøjde: 5 cm
  •   🔺Garanti: 25 års garanti

 

Set til særpris: 2.695,00 kr (180×200)

 

👍🏻Fordele: Derfor bør du købe en topmadras

Det er ikke en naturlov, at din seng skal være udstyret med en topmadras. Der er dog flere gode grunde til at overveje at investere i en. Først og fremmest kan den gøre meget for din komfort. En ordentlig topmadras er nemlig med til at gøre sengen ekstra behagelig at ligge i. Den kan også give ekstra støtte, så du undgår gener, når du vågner. Samtidig kan den sørge for at fordele din kropsvægt jævnt, mens du sover. En topmadras kan også rette op på problemet, hvis du har en lidt for hård seng. Dermed behøver du altså ikke skifte hele sengen, men bare tilføje en topmadras.

En sidste men meget vigtig bonus ved en topmadras er, at den forlænger din sengs levetid. Topmadrassen tager nemlig imod det meste af det slid og sved, som den kan blive udsat for i løbet af årene. Du slider altså ikke så meget på selve sengen – blot på madrassen. En topmadras kan også vendes, når den ene side har udtjent sin værnepligt. Det er altså økonomisk en god investering at skåne din seng med en topmadras, som endda også kan øge komforten markant.

🛏️Hvilke typer topmadrasser kan du vælge?

Topmadrasser kommer i mange forskellige materialer med meget forskellige egenskaber. Derfor er det bestemt ikke ligegyldigt, hvilken slags du vælger. Her gælder det om at gøre op med dig selv, hvilken komfort og støtte du har behov for. Prisen kan ligeledes svinge utroligt meget. Derfor skal du naturligvis også beslutte dig for, hvor stort et budget du har til rådighed. Herunder tager vi dig igennem de tre typer topmadrasser, som du typisk kan vælge mellem.

 

Topmadras med memory skum

Rigtig mange af de topmadrasser, der produceres i dag, har en kerne af memory skum. Her er tale om et materiale af høj kvalitet, der i 1966 blev udviklet af NASA. Skummets kvalitet ligger særligt i dets evne til at tilpasse sig den individuelle krop. Man kan altså sige, at skummet husker din krops konturer. Deraf kommer navnet også. Memory skum er blødt, og det bruger en persons kropsvarme og vægt til at forme sig. Det bliver det ved med gennem hele natten. Det følger altså også din bevægelser, når du flytter på dig. Skummet er desuden trykaflastende, hvilket er med til at give endnu bedre støtte og komfort.

Topmadras med komfortskum

En anden type topmadras er dem med en kerne af såkaldt komfortskum. Det går ofte også under navnet purskum HR-skum eller koldskum. Her er tale om den absolut billigste form for topmadras. Det skyldes, at de er billige at producere. Du får da heller ikke den støtte og komfort til kroppen, som du gør med eksempelvis memory skum. Madrassen vil generelt føles meget fast. Den optager heller ikke din kropsvarme. Derfor kan den ikke forme sig efter din krop Derfor vil du ligge meget jævnt i sengen og ikke opleve trykaflastning. Har du en sart krop, er det derfor ikke den bedste løsning. Skummet er heller ikke optimalt i forhold til at aflede varme. Hvis du har tendens til at svede meget om natten, er det altså ikke sagen med denne slags madras.

Topmadras med latex

Den sidste type topmadras er lavet af et rent naturprodukt. Latex er nemlig også meget populært at bruge som kerne i topmadrasser. Hvor skum er syntetisk er latex altså helt naturligt. Det fører helt sikkert nogle fordele med sig. En af de helt store fordele er, at madrasserne derfor ofte er allergivenlige. Samtidig er de et miljøvenligt valg. Latex udvindes nemlig fra gummitræer. Dermed er det meget mere bæredygtigt at producere end eksempelvis memory skum. En anden god egenskab er, at latex er meget åndbart. Du kommer altså ikke til at ligge og svede natten lang. Madrassen sørger nemlig for god ventilation omkring dig, så der konstant tilføres frisk luft. Det er afgørende for det gode soveklima. Latex giver også rigtig god komfort, da det er meget elastisk. Det vil dog give en fastere og mere jævn støtte end memory skum. Det giver nemlig ikke efter for din krop på samme måde som skummet. Den store ulempe ved latex er dog prisen. Det er nemlig betydeligt dyrere end andre former for topmadrasser.

💤Guide: Sådan vælger du en god topmadras

Når det kommer til at vælge en topmadras, findes der ikke en model, der passer til alle. Det handler nemlig i høj grad om individuelle præferencer. Faktisk vælger mange par hver sin type topmadras. Det er nemlig langt fra sikkert i har samme behov og ønsker for, hvordan i gerne vil ligge. Dermed kan den ene altså godt have en fast topmadras, mens den anden har en blød. Før du vælger, er der dog tre faktorer, du skal overveje nøje.

Temperaturen om natten

En vigtig ting at overveje er, om du er typen, der får det meget varmt om natten. I så fald skal du helt sikkert vælge en topmadras, der effektivt kan aflede varmen. Her er det også vigtigt at lede efter en madras med god ventilation. Dermed kommer der nemlig konstant frisk luft. Det er også med til at forbedre soveklimaet. Her er latex klart det bedste valg. Det ventilerer nemlig generelt bedre end alle typer skum.

Blød, medium eller fast madras

Det næste, du skal overveje, er madrassens fasthed. Hvis du foretrækker en bød topmadras, skal du vælge en med memory skum. Er du mere til en fast og jævn overflade? Så kan det være en fordel at vælge komfortskum eller latex. Du skal også tænk på, hvor vigtigt det er, at madrassen aflaster din krop. Har du tendens til smerter i ryg, lænd eller nakke? Så kan skum, der former sig efter din krop, være vejen til bedre søvn.

Sæt et realistisk budget

Det sidste, du skal beslutte dig for, er selvfølgelig prisen. Du kan sagtens få topmadrasser i prisklasser, hvor alle kan være med. Du skal dog bare vide, at pris og kvalitet i høj grad hænger sammen. Du går altså på kompromis med en hel del komfort og støtte, hvis du vælger en billig løsning. Samtidig kan du ikke være sikker på, at madrassen holder langt ud i fremtiden. Det kan altså være en god investering at bruge lidt ekstra penge på en god topmadras. Der er ingen tvivl om, at komfortskum er den billigste type. Den dyreste er derimod latex, da det koster mere at producere.

🧠Søvn er afgørende for din psyke

Det er almen kendt, at søvn er utroligt vigtigt for vores generelle velbefindende. Når vi ikke får sovet nok, kan vi nemlig opleve et væld af gener. Det kan gøre os uoplagte og humørsyge. Det kan også gøre det svært at koncentrere sig, ligesom det kan øge vores appetit. Det kan også føre til hovedpine eller andre helbredsmæssige gener. Faktisk ved man, at søvnunderskud kan hænge sammen med sygdomme som overvægt, diabetes og hjerteproblemer. Det er dog ikke kun fysisk søvnunderskud kan være et problem. Det kan også have store psykiske konsekvenser. Sådan lyder det i hvert fald ifølge Psykiatrifonden. Faktisk er søvn så vigtig for vores trivsel, at det i sidste ende kan kobles sammen med både stress, angst og depression, hvis vi ikke sover nok. Det er altså afgørende at prioritere søvnen hver nat.

🚫Flere danskere har søvnbesvær

Meget kan dog tyde på, at vi ikke tager søvnen seriøst nok. Vi sover nemlig mindre end nogensinde før. Det viser ”Den Nationale Sundhedsprofil 2017”, som Sundhedsstyrelsen offentliggjorte i marts 2018. Den viser, at andelen af danskere med søvnbesvær er steget fra 10,2 procent i 1010 til 13,6 procent i 2017. Det kan der være mange grunde til. Det kan være pres fra arbejdet eller studiet. Det kan dog også være fordi, vi lever i et samfund, hvor vi er meget på hele tiden. Vi bliver hele tiden bombaderet med informationer og social kontakt gennem tv, reklamer og sociale medier. Det kan gøre det sværere at falde til ro om aftenen.

😴10 gode råd til en bedre nattesøvn

Er du er en af de mange danskere, der ikke har let ved at falde til ro om natten? Så får du her 10 gode råd til en bedre nattesøvn, som Psykiatrifonden har udarbejdet. Hvis du er meget plaget af søvnproblemer, bør du dog altid henvende dig til din læge.

  1. Nyd din søvn
    Det er vigtigt, at du har et godt og sundt mindset omkring det at skulle sove. Du bør altså tænke på det som en nydelse frem for et nødvendigt onde. Sørg derfor for at omgive dig med gode ting, som får dig til at slappe af bedst muligt. Det kan være lidt beroligende musik, god belysning eller lækre dufte. Du skal dog altid passe på ikke at blive overstimuleret lige inden sengetid. Det kan nemlig gøre det svært at falde til ro.
  2. Afsæt tid til søvn
    Hovedreglen er, at alle bør sove mellem 7-8 timer hver nat. Det er forudsætningen for, at du vågner op og føler dig udhvilet. Derfor skal du sørge for at ramme puden i god nok tid til, at du også kan nå at sove så længe. Du skal altså passe på med at sidde for længe oppe. Der er altid noget, vi lige kunne ordne eller se i tv’et. Det går dog ud over din livskvalitet, hvis du konstant nedprioriterer søvnen. Du bør derfor gøre det til en vane at have en fast sengetid. Ligeledes skal du heller ikke stå op længe før, du egentlig behøver.
  3. Skab et gode sovemiljø
    Når du skal falde i søvn, er det afgørende at befinde sig i et godt sovemiljø. Det handler blandt andet om at sørge for, at der er en god temperatur i soveværelset. Der skal hverken være for koldt eller for varmt. En god madras, dyne og pude har også betydning for sovemiljøet. Det er ligeledes vigtigt, at der er helt mørkt i rummet. Du skal altså undgå forstyrrende sollys eller lys fra eklektiske apparater. Sidst men ikke mindst skal du sørge for ro. Derfor kan det være nødvendigt for nogle med et par ørepropper i ørene.4. Giv dig selv tid til at falde til ro
    Det er de færreste af os, der bare kan lægge os direkte i seng og falde i søvn. Derfor er det en god ide at give dig en lille time til at falde til ro, før du rigtigt går i seng. Det kan du gøre ved at læse en god bog eller høre lidt afslappende musik. Du kan også meditere, strække ud eller tage et varmt bad. På den måde klargør du kroppen og sindet på at skulle sove. Her skal du helt undgå skærme fra smartphone, tv eller computere.
  4. Undgå koffein
    Hvis du vil øge dine chancer for at falde naturligt i søvn, skal du holde dig fra koffein før sengetid. Koffein virker nemlig opkvikkende på kroppen. Faktisk bør du helt holde dig fra det efter kl 16.00. Koffein findes i alt fra kaffe til te, sodavand og energidrikke.
  5. Skab en fast døgnrytme
    Rutiner er rigtigt godt for kroppen. Det gælder også, når vi taler søvn. Derfor kan det være en fordel at vænne din krop til at gå i seng og stå op på bestemte tidspunkter. Dermed bliver det en naturlig vane at føle sig træt på det tidspunkt.
  6. Motioner regelmæssigt
    Det er videnskabeligt bevist, at god søvn og motion hænger sammen. Du skal altså sørge for at få pulsen op jævnligt, hvis du vil sove bedre. Faktisk skal pulsen gerne helt op mindst én gang om dagen.
  7. Spis ordentligt
    Når du skal i seng, skal du sørge for ikke at være sulten. Den kan nemlig forstyrre søvnen, hvis maven rumler. Du skal dog heller ikke være overmæt. Det kan nemlig også give dig et ustabilt søvnmønster.
  8. Slip bekymringerne
    Vi kender sikkert alle det med, at vi ligger i sengen og tænker alle vores problemer og bekymringer igennem. Pludselig er det helt umuligt at lade være. Det kan dog gøre det svært at falde til ro. Derfor bør du lære dig selv teknikker til at slippe bekymringerne før sengetid. Det kan eksempelvis ske gennem meditation, mindfulness eller vejrtrækningsøvelser.
  9. Undgå sovemedicin
    Hvis du har søvnbesvær, bør sovemedicin være absolut sidste løsning. Sovemedicin kan nemlig udløse depression, hvis det bruges over længere tid. Du bør altså prøve naturlige metoder til bedre søvn, før du får medicinsk hjælp hos en læge. Der findes dog mere naturlige medikamenter, som du kan prøve kræfter med.

Skriv en kommentar

1 × 3 =