Forbrugermagasinet er uafhængigt og læserorienteret. Vores indhold indeholder reklamelinks og gratis for alle.

Sundhed

Den bedste træningsbænk

Styrketræning er vigtig for at holde dine muskler stærke og din krop sund. Du behøver dog ikke bruge tid på at tage ned i fitnesscentret og betale dyrt for et medlemskab for at få stærke muskler. Du kan nemlig installere en træningsbænk derhjemme. Dermed har du altid et effektivt middel til god træning af overkroppen lige ved hånden.Og så er der altså ingen undskyldning for at springe træningen over, hvorfor du rent faktisk kommer til at se mærkbare resultater. Her i artiklen kan du læse alt det, du bør vide om træningsbænke til hjemmebrug. Samtidig giver vi dig to gode bud på træningsbænke, som du med fordel kan se nærmere på. Fælles for disse er, at kvaliteten er høj, træningsglæden er stor og priserne er fornuftige. Vi har fundet et budget- og pro valg. (Priser tjekket 30-01-2020)


Budget valg: Abilica 3150 træningsbænk

✅ Mange gode brugeranmeldelser
✅ Effektiv opbygning af muskler

 

billig træningsbænk

Abilica 3150 er en træningsbænk, der er populære hos rigtig mange forbrugere, der nyder at styrketræne derhjemme. Her har du nemlig mulighed for at opbygge dine muskler præcis på det niveau, der passer dig. Ryggen på bænken kan indstilles til fem forskellige vinkler. Bredden på hele 110 cm gør også, at du både kan bruge en stang på 220 cm og en på 180 cm. Du sidder desuden rigtig komfortabelt på bænken på grund af den gode polstring ved ryggen og på sædet. Selve stellet er enormt solidt, da der kun er brugt materialer af højeste kvalitet.

💡 Specifikationer:

  • 🔺Maks vægtbelastning: 150 kg
  • 🔺Maks personvægt: 100 kg
  • 🔺Dybde: 186 cm
  • 🔺Bredde: 110 cm
  • 🔺Højde: 122 cm

Fås til 2.699,- kr. hos Abilica

Til produkt


Pro valg: MasterFit Power træningsbænk

✅ Mange gode brugeranmeldelser
✅ Solid og flytbar

 

træningsbænk enkel

Med en MasterFit Power Bench hjemme hos dig, bliver træningen let som en leg. Her får du en solid og kraftfuld maskine, der kan holde til lidt af hvert. Det skyldes særligt den kraftige konstruktion i 3 mm stål, som gør, at den kan tåle ekstra belastning. Selve ryggen kan justeres til 85 grader efter behov. Den har desuden hjul under sig. Dermed kan du nemt flytte rundt på den, hvis den ikke skal stå fremme, når den ikke lige er i brug.

💡 Specifikationer:

  • 🔺Vægt: 40 kg
  • 🔺Maks personvægt: 400 kg
  • 🔺Længde: 134 cm
  • 🔺Bredde: 65 cm
  • 🔺Højde: 44 cm

Fås til 3.495,- kr. hos Abilica

Til produkt


ℹ Hvad er en træningsbænk?

Du kan ikke gå ind i et fitnesscenter uden at støde på mindst én træningsbænk. Her er nemlig tale om et af de mest populære maskiner, når det gælder styrketræning. Men hvad er det så egentligt? Grundlæggende er en træningsbænk et apparat, der gør det muligt for dig at styrke din overkrop. De er nemlig designet til vægttræning. Nogle bænke er vandrette, mens andre har hældninger og kan justeres. Ofte er der et stativ, hvor du kan placere dine vægtstænger. Det er dog ikke kun vægttræning træningsbænke kan bruges til. Faktisk er det et utroligt alsidigt redskab, som giver dig mange muligheder for at variere din træning derhjemme.

🤷 Vælg den rette type træningsbænk

Træningsbænke kommer i et væld af forskellige udformninger og ikke mindst prislejer. Før du investerer, skal du derfor gøre op med dig selv, hvilken slags, der bedst matcher dine behov. Det er nemlig vigtigt, at bænken passer til din foretrukne træningsform. Herunder kan du blive klogere på de forskellige typer træningsbænke, der findes på markedet.

Fladbænke

Fladbænke er de mest simple former for træningsbænke. Her er bænken helt lodret, og du kan ikke justere på hældningen. Her er dog tale om meget solide og behagelige bænke, som stadig giver dig mange muligheder. Fladbænke er især gode til træning af brystmuskler, rygmuskler og mavemuskler.

Skråbænke

Er det vigtigt for dig at kunne komme lidt mere op at sidde, når du træner på en træningsbænk? Så skal du vælge en skråbænk. Her kan du nemlig justere vinklen efter behov. Det er forskelligt, hvor meget de forskellige bænke kan justeres.

Multibænke

Som navnet antyder, er multibænke de træningsbænke, der giver dig flest muligheder. Her vil du kunne træne hele din krop og udføre et væld af spændende øvelser. Denne type træningsbænk kan naturligvis også indstilles præcis, som du ønsker det. De mange funktioner gør dog også, at prisen stiger. Du skal altså vurdere, om du får brug for alt det ekstra, som bænken tilbyder. Ellers kan du måske nøjes med en mere simpel model.

Vær opmærksom på vægten

Når du har vurderet hvilken type træningsbænk, du vil gå efter, skal du stadig være opmærksom på nogle andre ting. Du skal blandt andet kigge nøje på, hvor stor belastning træningsbænkene kan klare. Der vil altid være angivet en maksimal personvægt, som kan guide dig. Bænken skal dog ikke kun kunne holde til din vægt. Den skal også kunne holde til den vægt, som du træner med. Her skal du også have in mente, at du måske øger den vægt, du kan løfte, som du bliver bedre og stærkere. Derfor skal du vælge en model med plads til udvikling.


👍De største fordele ved træningsbænke

træningsbænke

Det kan være lidt af en jungle at finde ud af, hvilket træningsudstyr, der giver dig flest fordele ved at have stående derhjemme. De færreste har plads eller råd til dem alle, så der skal foretages et valg. Der er dog ingen tvivl om, at fordelene ved en træningsbænk er rigtig mange. Det kan du læse mere om herunder. Dermed kan du danne dig et overblik over, om det er den rette træningsmaskine for dig.

Varieret træning

Det er vigtigt at lave mange forskellige øvelser, når man styrketræner. Ellers bliver det for ensformigt og kedeligt. Og dermed er der risiko for, at du dropper træningen, før du opnår de ønskede resultater. Generelt er det også vigtigt, at du træner hele kroppen og ikke kun bestemte muskelgrupper. Dermed får du en krop i balance, der er sund fra top til tå. Når det gælder variation, er træningsbænke da også rigtigt gode. Her kan du nemlig lave et væld af nyttige øvelser. De mest simple modeller er mest brugbare til at træne overkroppen. Her kan du effektivt aktivere maven, ryggen og brystet. Hvis du vælger nogle lidt mere avancerede modeller, kan du dog også få resten af kroppen i sving. Der er også rig mulighed for at variere i belastningen, som du bliver mere øvet og stærkere.

Prisvenlig løsning

Træningsmaskiner kan nemt komme op i prisklasser, hvor mange almindelige forbrugere ikke kan være med. Her er træningsbænke et godt alternativ. De er nemlig typisk en del billigere end eksempelvis løbebånd eller crosstrainere. Prisen afhænger dog helt af, hvor mange funktioner bænken har. Jo flere smarte features du får med, des mere kommer du også til at betale. Du kan dog få rigtig meget kvalitet til yderst fornuftige priser.

Nemt at komme i gang

Når du har valgt en træningsbænk, er fordelen, at det er utroligt nemt at komme i gang. Det kræver nemlig ikke meget, uanset hvor øvet du er. Selv nybegyndere kan altså kaste sig ud i at styrketræne her med lette håndvægte eller vægtstænger.

Spar plads i hjemmet

Bor du på få kvadratmeter? Så har du helt sikkert ikke plads til et en kæmpestor træningsmaskine, der fylder halvdelen af rummet. I så fald er en træningsbænk et rigtigt klogt valg. Her får du nemlig et apparat, der ikke fylder alverdens. Ofte kan bænkene endda foldes sammen og gemmes væk, når de ikke lige er i brug. Andre har hjul under, så du nemt kan flytte dem fra rum til rum.


🏋Det sker der med kroppen, når du styrketræner

udholdenhed-træningsbænk

Der sker en masse fysiske ændringer, når du begynder at styrketræne.Du hverken ser eller mærker resultater fra dag, men over tid kan du forbedre din styrke og sundhed markant. Når man styrketræner, slider man på musklerne, så der sker brist i muskelfibre og bindevæv. Det er i den efterfølgende hvileproces, hvor musklerne heler, at de bliver stærkere. Efter en omgang styrketræning skal kroppen gerne på to dages hvile for at opbygge muskelvævet igen. Selvom du holder pause fra de tunge vægte, kan du dog godt træne på andre måder på dine hviledage. Du kan eksempelvis løbe en tur eller cykle. Du kan selvfølgelig godt træne flere dage i træk. Du skal dog være opmærksom på, at du så nedbryder muskelvæv hurtigere, end du kan genopbygge det igen.

Bedre udholdenhed og helbred

Som nybegynder vil du opleve, at dit nervesystem forbedres markant de første 6-8 uger. Her vil du få bedre kontrol over musklerne og opleve, at din teknik bliver bedre. Du vil også ret hurtigt kunne mærke, at du vil være i stand til at løfte mere. Styrketræningen øger også kroppens forbrænding. Når dine muskler bliver stærkere, vil deres evne til at forbrænde fedt også blive bedre. Du vil også kunne opleve, at din udholdenhed bliver markant bedre. Helbredsmæssigt kan styrketræning hjælpe dig med at styrke musklerne omkring dine led, så du undgår ryg- og knæskader. Samtidig mindsker du risikoen for at udvikle hjerte-kar-sygdomme og diabetes.

Skriv en kommentar

12 − one =